MAX Vandaag kopt: Slaapproblemen: 1 op de 5 Nederlanders heeft ze. Dat is nogal wat!

Ik hoor het regelmatig, zowel in mijn praktijk als daarbuiten. Maar ook tijdens een van de HSP Café avonden, die ik samen met Anika Morsink van ProLumina organiseer, kwam het ter sprake.

Je kunt chronische slaapklachten hebben, maar ze kunnen ook minder ernstig van aard zijn. In ieder geval geldt: hoe eerder je er aandacht aan besteedt, hoe beter. We doen dan ook zoveel met ons hoofd en nog te weinig met ons gevoel, dat het niet gek is dat we door al die to-do lijstjes, malende gedachten, zorgen en stress niet lekker kunnen slapen. Er zijn een aantal simpele aanpassingen die je door kunt voeren om de kans op een goede nacht te vergroten.

13 Tips om je nachtrust te verbeteren:
  1. Minimaal een uur voordat je naar bed gaat: geen tv, internet of mobiel (leg je mobiel sowieso eens buiten je slaapkamer).
  2. Zet je wifi uit voordat je naar bed gaat.
  3. Sporten is goed voor je, maar door de aanmaak van endorfine is de kans groter dat je minder goed kunt slapen. Je lichaam wil eigenlijk tot (nog meer) actie overgaan. Dus als je wilt sporten ‘s avonds, probeer dan een yoga lesje uit of iets anders wat jou een ontspannen gevoel geeft.
  4. Je kunt ‘s avonds een (meditatieve) wandeling maken. Op je gemak door de natuur. Je voelt je daarna vaak rozig. En de natuur kan zelfs bijdragen aan herstel van stress.
  5. Zet een ontspannend muziekje op. Geur kan ook veel doen. Wierookje en kaarsje aan en even helemaal niks doen.
  6. Neem lekker de dag door met iemand, praat over waar je die dag tegenaan bent gelopen. Maar doe dit niet meer vlak voor het slapengaan.
  7. Neem geen zware lectuur mee naar bed. Kies liever voor iets simpels waar je niet teveel over na hoeft te denken of waarbij er emoties loskomen.
  8. Ook een meditatie voor het slapengaan kan uitkomst bieden. Vooral een die gericht is op je ademhaling en die ervoor zorgt dat je uit je hoofd gaat en meer in je lichaam komt.
  9. Span al je spieren eens aan als je in bed ligt en laat dan alles weer los. Herhaal dit een paar keer terwijl je goed door blijft ademen.
  10. Je kunt je een tijdje volledig richten op je ademhaling. Waar zit je ademhaling? Kun je je ademhaling laten zakken naar je buik? Adem eens diep in door je neus en uit door je mond. Volg je ademhaling. Voel je je buik naar buiten gaan als je inademt en naar binnen trekken bij je uitademing? Herhaal dit een aantal keer.
  11. Leg een kladblokje met pen naast je bed. Als je dan iets bedenkt wat je niet wilt vergeten, kun je het gelijk opschrijven.
  12. Je kunt werken met een duidelijke intentie of spreek je dankbaarheid over de dag en het feit dat je vannacht weer heerlijk zult slapen hardop uit (3x). Bij een intentie kun je denken aan: “Ik voel mij ontspannen, ik laat alles los wat ik vandaag heb meegemaakt, ik voel mij dankbaar, ik ga heerlijk slapen en word morgen weer volledig uitgerust en opgewekt wakker”. Voel hierbij wat jouw woorden zijn.
  13. En ook niet geheel onbelangrijk: ga op onderzoek uit! Wat werkt voor jou! Wat houdt jou uit je slaap? Kun je daar iets aan doen? Heb je nog iets te verwerken? Kijk eens of je iemand kent met wie je over je eventuele stress en/of andere klachten kunt praten.
En wat is jouw manier om goed te kunnen slapen?

Ik ben in ieder geval heel erg dankbaar dat ik al diverse keren heb mogen vernemen dat iemand beter is gaan slapen na een Reiki (afstands)healing en/of nadat ik een meditatie had verzorgd. Wil je hier meer over weten? Je mag mij mailen, bellen en/of een berichtje sturen. Maarre…. niet meer te laat op de avond, hè?! 😉

Een hele fijne en rustgevende nacht toegewenst! 😀
Getagd op:                    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *